oké, nem oké, hogy van egy megkezdett és befejezetlen bekezdés még a svéd vidéki élet szépségeiről, de most ez frissebb. amúgyis, ez nem akkora nagy kirándulás, hiába hat éjszaka. szóval az adatok: wizzair weeze-be múlt hét kedd este, visszafele deutsche bahn essen hauptbahnhoftól budapest keletiig.
németország bal felső sarka, ruhr-vidék gyöngye a világháborúban porig bombázott, csodálatosan unalmas épületekkel újjáépített nyugatnémet város. a központban kb. fél órát voltam, szombat este, amikor a legizgalmasabb a boltok között hömpölygő tömeg. a hatvan évnél idősebb épületeket tényleg kutatni kell, nagyszerű játék turistáknak.
van viszont nagyszerű bicikliút hálózat itt is. utak mellett, járdákon elkülönítve és ami még jobb, parkokon, külsőbb területek és a folyó-tó környéki erdős részeket nagyszerűen el lehet érni a széles, kitáblázott utakon. van, ahol a régi ipari vasútvonal sínjét szedték fel és arra vitték rá a bicósokat, így még extra hidakat se kellett építeni. aztán hiába iparvidék, fa az van bőven, sőt erdő is, egészen közel a központhoz. folyó kanyarog, tóvá alakul, megjelennek a csónakházak, evezős pálya és ilyesmi. itt már vannak épebb-szépebb régi városnegyedek, mint werden, amit láttam. rideg, kihalt üres utcákat feldobta, hogy egész héten valami márton napi izé van, amire sötétedés után előbújnak a kölkök és papírmasés lámpással vonulnak jobb esetben egy lovas után, egyszerűbben pedig csak énekelve. park-erdő környéke persze azért van, mert a közepén ott a fő acélgyáros család, a kruppok villája. nyírt, óceáni éghajlatos zöldségű fű szerte mindenhol, dimbes-dombos erdő, hatalmas platánok meg mindenféle más, amit összehordtak a világból. még a nap is kisüt.
a város másik fele még 30 évvel ezelőtt is okádta a füstöt. európa egyik legnagyobb acélgyára és szénfeldolgozója működött itt a 20-as évektől 1986-ig. ma unesco része, a jövő évi kultúrfővárosi események egyik központja. kiállítás, koncert, vezetések, mászókázás, jégpálya és úszómedence a gigantikus ipari vasak, hidak, és izék között. kár, hogy este van és sötét, a vörös-kék-zöld fények feldobják ugyan, de láthatóvá nem tesznek mindent.
futottak még kategória résztvevői a gruga park, ahol menőbb madarak vannak, mint a pesti állatkertben; a szauna központ, ahol 4-5 különböző szaunában izzad a meztelen német és termálvíz híjján melegítik és sózzák a vizet; a pizza, és a halleves.
hazafelé út reggel 8.20 körül kezdődött. három átszállós utazáshoz adtak ajándékba még egy negyediket bécsben, de az már bakfitty ahhoz képest, hogy az összes többi vonat késet és izgalmas volt, nem ragadok-e mondjuk frankfurtban. 300-zal robogni a német ice-n azért nem rossz. a híres neves budapesti osztrák railjet viszont késett majd 40 percet.